Minulla on ollut mahdollisuus seurata ja olla mukana kehittämässä tehokkaampaa julkista sairaanhoitoa. Olen saanut työskennellä fiksujen ja hyvin koulutettujen ihmisten kanssa. Luovuutta ja ideaa löytyy. Liian usein niiden toteuttamisen esteeksi nousevat kuitenkin hidas organisaatiorakenne, byrokatia ja kömpelöt tietojärjestelmät.
Pohtiessani eMBA-opintojen aikana asiakaslähtöistä liiketoimintaa, havaitsin että niin kauan kuin asiakkaiden tarpeita toteutetaan organisaation ehdoin, joudutaan taistelemaan jonoja ja resurssipulaa vastaan.
Aloin miettiä ja kysellä ystäviltäni, millaista olisi ihanteellinen lääkärikäynti. Sen toivottiin olevan:
- helppo
- nopea
- tehokas
- asiantunteva
- osaava
- edullinen
- kuunteleva
- tuttu ja turvallinen
- kaiken kaikkiaan hyvää asiakaspalvelua.
Miten nämä ominaisuudet voisi yhdistää niin, että palvelut olisivat tavallisten ihmisten ulottuvilla? Katsotaanpa esimerkkejä muilta toimialoilta. Mitä tekee Lidl, kun se menestyy kerta toisensa jälkeen ruokakorivertailuissa? Entä McDonald’s? Asiakas tietää tarkalleen, millaisia aterioita on tarjolla ja mihin hintaan. Lisäksi hän on valmis maksamaan lisähintaa esim. majoneesista tai suuremmista ranskalaisista perunoista. Jokaisessa toimipisteessä ovat tarjolla samat tuotteet. Mistään niistä et kuitenkaan saa sisäfilepihviä kermaperunoilla. Puhutaan siis keskittymisestä ja tuotteistamisesta.
Voisiko samaa toimintakonseptia toteuttaa terveydenhuollossa? Tällaisista mietteistä ja teemoista syntyi PerusTerveys. Mikä PerusTerveydessä sitten on erilaista?
Helposti lääkäriin – nopeasti kotiin!
PerusTerveys on matalan kynnyksen lääkäriasema. Meille on helppo tulla. Voit piipahtaa vaikkapa kauppareissulla. Käynti PerusTerveydessä on vaivatonta, edullista ja nopeaa.
Helppoa ja asiakaslähtöistä!
Ammattitaitoiset hoitajamme ovat tavanomaista keskeisemmässä roolissa. Lääkärimme keskittyvät papereiden ja tietokoneen sijasta potilaisiin. Olemme kehittämässä ainutlaatuista järjestelmää, jonka avulla varmistamme paitsi nopean avun myös turvallisen ja tehokkaan toiminnan. Tulevaisuudessa otamme käyttöön PerusTerveys–mobiilisovelluksen, jonka avulla hoidat ajanvarauksen, maksut ja yhteydenpidon. Sovelluksesta löytyvät myös lähetteet ja tutkimustulokset. Tuomme palvelut taskuusi.
Sovellusten avulla keräämme asiakaspalautteen yksinkertaisesti. Hyödynnämme sen reaaliaikaisesti ja avoimesti. Mobiilisovelluksella tehdyn ajanvarauksen ja maksamisen vuoksi tarvitsemme vähemmän vastaanottohenkilökuntaa. Järjestelmä toimii ”mobiilimaailman” ehdoin. Haluamme olla suunnannäyttäjiä tekniikan hyödyntämisessä.
Haluamme rakentaa PerusTerveydestä uuden laatu- ja palvelustandardin terveydenhuoltoon. Tavoitteenamme on suosituin, tehokkain ja edullisin terveyspalvelutuottaja Suomessa! Asiakaslähtöisyys on tärkein arvomme. Se tarkoittaa palvelua ja viihtymistä asiakkaille ja työntekijöille.
Tervetuloa! Et tule pettymään.
Simo Lohi
Toimitusjohtaja (LL, EHL)
simo@perusterveys.fi
041-4547884